PKD – kapitāla daļu pārvaldības koordinācija
Ar atbildību par Latvijas nākotni!
Valsts kanceleja nodrošina vienotu valsts attīstības plānošanu un kapitāla daļu pārvaldības koordināciju Latvijā.
No 2023. gada 1. marta kā atsevišķa iestāde beidza pastāvēt Pārresoru koordinācijas centrs, kas, sākot ar 2015. gada 1. jūniju, pildīja valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības koordinācijas institūcijas (koordinācijas institūcijas) uzdevumus.
Pārresoru koordinācijas departaments (PKD) un tā Valsts kapitālsabiedrību pārvaldības nodaļa, no 2023. gada 1. marta, turpmāk atrodoties valdības centrā jeb Valsts kancelejā, turpina veikt valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības politikas veidošanas un īstenošanas funkciju, ko iepriekš šī nodaļa realizēja PKC kā atsevišķas iestādes sastāvā.
PKD veic Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktos uzdevumus:
1) izstrādā kapitālsabiedrību un kapitāla daļu efektīvas pārvaldības vadlīnijas;
2) sniedz valsts kapitāla daļu turētājiem atzinumu par kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā izvirzītajiem finanšu mērķiem un darbības finanšu rādītājiem (dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, peļņas rādītājiem, kapitāla atdevi u.c.), kā arī to saskaņotību ar kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā izvirzītajiem nefinanšu mērķiem;
3) konsultē Ministru kabinetu, publiskas personas kapitāla daļu turētājus un kapitālsabiedrības par korporatīvās pārvaldības ieviešanas aspektiem;
4) organizē to publiskas personas kapitālsabiedrību un publiskas personas kontrolēto kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu, amatpersonu un darbinieku, kā arī publiskas personas kapitāla daļu turētāju amatpersonu un darbinieku apmācību korporatīvās pārvaldības jautājumos, kuru darba pienākumi saistīti ar publiskas personas kapitāla daļu pārvaldības jautājumiem;
5) nodrošina to, ka tiek publiskota aktuāla informācija par valsts kapitālsabiedrībām un valsts izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām, kā arī tiek sagatavots ikgadējs publisks pārskats par valsts kapitālsabiedrībām un valsts kapitāla daļām iepriekšējā gadā;
6) sniedz atzinumu Ministru kabinetam par valsts līdzdalības iegūšanu, saglabāšanu vai izbeigšanu, kā arī pēc atvasinātas publiskas personas pieprasījuma sniedz viedokli par attiecīgās atvasinātās publiskās personas līdzdalības iegūšanu vai izbeigšanu noteiktā kapitālsabiedrībā;
7) atbilstoši kompetencei izstrādā un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz Ministru kabinetam apstiprināšanai tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektus;
71) sadarbojas ar citām valsts pārvaldes, nevalstiskajām un starptautiskajām institūcijām kapitālsabiedrību un kapitāla daļu pārvaldības jautājumos;
8) veic citus uzdevumus, kas noteikti šajā likumā un citos tiešās pārvaldes iestādes darbību regulējošos likumos.
No 2016. gada 1. janvāra tiek sniegti atzinumi par kapitālsabiedrību darbības stratēģijām, savukārt, sākot ar 2015. gada 1. augustu, - tiek izvirzīti pārstāvji valdes un padomes locekļu nominācijas komisijās.
No 2020. gada tiek īstenota vienota pieeja valsts kapitālsabiedrību padomes locekļu atlasē, to nodrošina PKD sadarbībā ar valsts kapitāla daļu turētājiem.